Skip to main content

Y-CIE

De Y-cie is ontstaan in 2007 door een groep vrienden, die gezamenlijk, maar in verschillende samenstelling, diverse activiteiten onderneemt, onder het motto “Niets moet, maar alles mag”.
De Y-cie houdt zich bezig met ex-legervoertuigen, en andere attributen die met het leger te maken hebben. Waaronder bijvoorbeeld tenten, kleding, en allerlei andere gebruiksvoorwerpen, voornamelijk uit de periode van de Koude Oorlog.

Zo gaan we bijvoorbeeld gezamenlijk naar evenementen, uit eten, naar musea, of op vakantie, waarbij sfeer, vertrouwen en veiligheid voorop staan.
Ook helpen we elkaar met onderhoud aan de voertuigen, of het verzamelen van spulletjes. Je kan tenslotte niet alles weten.

Wij zijn een vriendenclub uit Zeeland, Noord-Brabant en Zuid Holland.

Kijk ook eens op onze site

NATRES.

De kerntaak van het Korps Nationale Reserve (Natres) is het bewaken en beveiligen van het Nederlands grondgebied. De Natres bestaat uit ongeveer 3.000 reservisten, vrijwillige militairen. Zij vervullen hun militaire functie naast een burgerbaan of studie. De Natres is aanwezig op het Vrijheidsfeest met een wervingstent en twee voertuigen niet ouder dan 5 jaar:
Scania Gryphus High Operational. Wordt gebruikt voor vervoer van personeel en materiaal.

Volkswagen Amarok pick-uptruck. Terreinwagen voor vervoer personen en materiaal.

MAN KAT-1, 5T MIL GL-W.
Gebouwd in 1978 als 1 van de bijna 10.000 voertuigen in de Kategorie-1 reeks. In deze reeks zijn 4×4, 6×6 en 8×8 voertuigen gebouwd en speciaal ontwikkeld om in het zware terrein dienst te doen. Dit voertuig heeft gediend bij 382 PzGrenBtl in Bad Frankenhausen en Marienberg.

Landrover 109 ziekenauto (0,75 ton 4×4). Bouwjaar 1981.
Dit type auto was de standaard ziekenauto van de Koninklijke Landmacht. De ambulance-opbouw is gebouwd op een Landrover Series III 109 welke is voorzien van een 2,25 liter dieselmoter. De Landrover biedt plaats aan 4 liggende of zittende patiënten en een gewondenverzorger.

DAF YT 514 bouwjaar 1966 Trekker 4×4 voor oplegger.

Werd gebruikt voor diverse transporten binnen het leger. Brandstof, munitie, onderdelen etc.

Er zijn 2 series gebouwd (in totaal 283), de eerste serie in 1961 en de 2de serie in 1966.
Deze heeft Nr: 202 voor zover ik kan terug vinden.
Beide series zijn gebouwd met een DAF diesel motor.

Mercedes-Benz UNIMOG S-404. Bouwjaar 1970
UNIversal MOtor Gerät (universele motor machine) is oorspronkelijk gebouwd om werktuigen aan te drijven en om te transporteren.
Heeft een hoge bodemvrijheid en kan in zeer oneffen terrein rijden.
Dienst gedaan in het Zwitsers leger als mobiele werkplaats voor tankonderhoud.

Daf ya 314 bouwjaar 1956.

Deze auto is voorzien van een diesel motor en werd gebruikt als artillerie trekker en manschappenvervoer.

DAF YA-126, (Wep) waarvan er totaal 3.496 stuks gebouwd en geleverd zijn. De YA-126 was bedoeld ter vervanging van de Dodge WC ‘beep’ die werd gebruikt voor het transporteren van zes personen met hun uitrusting. In 1979 zijn 296 stuks YA-126 omgebouwd tot YA-126 EZB (enkelzijbandmodulatie) en 176 stuks tot YA-126 FM (frequentiemodulatie). Op de foto een uitvoering met een E.Z.B. radio-installatie.

DAF YAS 4442 (bouwjaar 1991) -oftewel viertonner- met Fokker KLSS-bureaushelter, laatstelijk ingedeeld bij het 1e Duits-Nederlandse Legerkorps. 1275 voertuigen van dit shelterdragende type heeft DAF afgeleverd en een aantal daarvan is nog steeds in gebruik bij de Koninklijke Landmacht. Dit exemplaar echter is sinds 2018 in particuliere handen.

Nekaf M38A1 uit 1960. Uitgevoerd als pelotons verbinding wagen van de B-compagnie van het 42ste Bataljon Limburgse Jagers, ten tijde van de koude oorlog. Toen was onder andere het 42BLJ gestationeerd in Seedorf, Duitsland. Defensie kenteken was KR-50-98. De Nekaf is uitgerust met een RT-3600 radio gebouwd door Philips waarmee verbinding gelegd kan worden tot wel 30km.

Landrover 109 bouwjaar 1979 – 0,75 ton 625 stuks van dit type.
Bij div legereenheden in dienst opvolger van de Nekaf . Voorzien van dieselmotor 2.25 , Mill Radio 30 km set. Koninklijke Marechaussee uitvoering (twee tal types) met en zonder zwaailichtbak. Werd veel gebruikt ter begeleiding tijdens Militaire transporten in Nederland en Duitsland.

Daf YA 328 artillerietrekker (bj. 1956).

Gebouwd, ongeveer 4500 stuks, tussen 1952 en 1959. Ledig gewicht 6200 KG, laadvermogen 3000 KG. 6 cilinder benzinemotor, slagvolume 5,55 liter 131 PK bij 2800 omw/min.

6 wielig aangedreven met lierinstallatie van 4500 KG.

Op foto met Daf YEM 900 (bj. 1956) aanhangwagen, bestemd voor het vervoer van munitie.

VW 181 Kurierwagen. Van 1968 tot 1979 zijn meer dan 50.000 exemplaren in militaire uitvoering geleverd aan diverse NAVO landen, waaronder Nederland. De VW kende ook een lage kostprijs, deze bedroeg fl 9000,- en dat was fl 5000,- goedkoper dan de Landrover. Het enige nadeel van de VW is dat het geen 4 wheel drive heeft. De VW 181 heeft een 1600cc luchtgekoelde boxer motor die ook in de VW kever gebruikt werd.